رمز و رموز نگهداری و مراقبت از پوست چرب

از آنجایی که تولید چربی به تغییرات طبیعی هورمون‌ها در بدن بستگی دارد، میزان چربی تولید شده تحت کنترل ما نیست. اگرچه نمی‌توان از تولید چربی پیشگیری کرد رعایت برخی از موارد باعث می‌شود که فرایند مراقبت از پوست به صورت روزانه کار راحتی باشد.اگر پوست چربی دارید، باید به روتین مراقبت از پوست خود توجه بیش‌تری داشته باشید. پوست چرب، در برابر اثرات باکتری‌های عامل جوش آسیب‌پذیرتر است .
مشخصه‌ی پوست چرب وجود منافذ بزرگ و پوستی درخشنده و ضخیم می‌باشد. در این وضعیت روغن بیش از حد تولید شده و بنابراین مشکل آبرسانی به پوست نیست بلکه معمولاً بروز دانه‌های سرسیاه و جوش دردسرساز هستند. افراد مبتلا به پوست چرب برای کاهش میزان درخشش پوست خود در طول روز مشکل دارند و معمولاً احساس می‌کنند که باید صورت خود را بطور مکرر بشویند. پوست چرب می‌تواند در اثر تغییرات هورمونی، لوازم آرایشی، ژنتیک، رژیم غذایی یا مصرف برخی داروها ایجاد شود.

با رعایت این موارد مراقبت از پوست چرب را مدیریت کنید

از کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید

پوست‌های چرب حاوی مقدار زیادی چربی هستند اما باز هم به آبرسانی بیشتر نیاز دارند. در حقیقت استفاده نکردن از کرم مرطوب کننده باعث می‌شود که پوست به جبران رطوبت ناکافی به تولید چربی بیشتری بپردازد. بنابراین بهتر است از یک کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید که به سرعت جذب می‌‌شود، باعث افزایش چربی پوست می‌‌شود، و هوا به راحتی به منافذ پوست می‌رسد.

پوست خود را آبرسانی کنید

آبرسانی پوست اهمیت و ضرورت بسیار زیادی دارد. می‌توانید به جای استفاده از کرم روز برای ساعات شب، از کرم مخصوص شب استفاده کنید که علاوه بر آبرسانی پوست به رفع مشکلات پوستی از قبیل چین و چروک، شدگی پوست، و لکه‌های تیره آن می‌‌پردازد. اکثر کرم‌های شب حاوی مقدار بسیار زیادی محصولات ضد پیری از قبیل رتینول، ،گلیکولیک اسید، و هیالورونیک اسید هستند که کمک بسیار زیادی به حفظ سلامت و شادابی پوست می‌کنند. اکنون زمان مناسبی برای استفاده از کرم دور چشم است که می‌توانید در صورت تمایل آن را به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

لایه برداری

لایه برداری یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت از پوست و درمان پوست‌های چرب است. پوست چرب دارای لایه‌ی ضخیمی از سلول‌های مرده‌ی بر روی سطح آن می‌باشد و پوشش منافذ نیز ضخیم شده‌اند. لایه‌برداری بهترین روش برای از بین بردن این لایه است که موجب کاهش منافذ مسدود و صاف‌تر شدن پوست می‌گردد.
بهترین ماده لایه بردار برای پوست چرب اسید سالیسیلیک است؛ این اسید نه تنها سطح پوست بلکه داخل پوشش منافذ را نیز لایه‌برداری می‌کند و منجر به بهبود عملکرد منافذ و تسهیل جریان روغن به سطح پوست می‌شود. اسید سالیسیلیک دارای خصوصیات ضد التهابی است که به کاهش تولید روغن کمک می‌کند. علاوه براین، لایه‌بردار در حالت مطلوب حاوی هیدروکسیکینون است که در طول زمان به از بین رفتن علائم قرمز ناشی از لکه‌های پوستی می‌انجامد.

جذب روغن اضافه

با کنترل کردن و از بین بردن چربی پوست خود، احتمالاً نیاز به استفاده از محصولاتی برای جذب روغن به صورت هفتگی، دو بار در هفته و یا حتی روزانه خواهید داشت. برای بسیاری از افراد استفاده از کاغذهای جذب کننده چربی موثر می‌باشد. این روش، راه حلی سریع و موثر را برای جذب روغن اضافه فراهم می‌کند.
هر چند موجب کاهش تولید روغن پوست نمی‌گردد بنابراین برای دستیابی به بهترین نتایج این درمان باید همراه با یک رژیم پاکسازی انجام شود. در هنگام استفاده از کاغذهای جذب کننده از مالیدن پوست خود با فشار پرهیز کنید و به آرامی آنها را بر روی پوست خود قرار داده و به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر نگه دارید. ساییدن کاغذ بر روی پوست موجب تحریک آن می‌شود.

نقش تغذیه در کاهش چربی پوست

بسیاری از افراد همچنین می گویند رژیم غذایی آنها دلیلی است که باعث می شود پوستشان از عملکرد مناسبی برخوردار نباشد. در واقع پوست شما یک ارگان پیچیده است که به مقدار زیادی از مواد مغذی نیاز دارد تا بهینه کار کنند. یکی از راه های مراقبت از این نوع پوست، تغذیه مناسب است.

این چند نکته در مراقبت پوست چرب راهگشا است

پیش از ترک منزل اطمینان حاصل کنید که دستمال های جاذب در کیف خود دارید، می توانید جهت برطرف نمودن چربی اضافه روی پوست تان از آن استفاده نمایید هر چند هفته یک بار از بخور جهت باز کردن منافذ و برطرف نمودن چربی استفاده کنید.
مورد دیگر از نکات مراقبت از پوست چرب جلوگیری از تماس دست و لمس کردن پوست صورت است
دستان حامل میزان زیادی چربی و باکتری است که می تواند پوست چرب را تحت تاثیر قرار دهد
از سبزیجات و یا نوشیدنی های گیاهی مصرف کنید
در رژیم غذایی خود از سبزیجاتی مانند خیار، سبزی خوردن، فلفل دلمه ای و … استفاده کنید
اگر از گنجاندن سبزیجات در بشقاب غذایتان متنفرید، می توان نوشیدنی اسموتی منجمد را جایگزین آن کنید
تهیه اسموتی با ترکیبات اسفناج، خیار، نعنا و … سرشار از آهن و کلروفیل هستند، این مواد تصفیه کننده خون هستند و سموم را از بدن دفع می کند و به کاهش مشکلات پوستی شما کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *